TZ SÚS JMK: Silničáři zrekonstruovali mosty u Rohlenky s měsíčním předstihem, provoz na silnici II/430 pustí už tuto sobotu
- Kategorie: Tiskové zprávy
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje s měsíčním předstihem zrekonstruovala mosty na silnici II/430 přes Roketnici (u motorestu Rohlenka). Stavební práce tu probíhaly od druhé poloviny března tohoto roku a náklady se vyšplhaly na 28,8 mil korun. Celou částku na kompletní rekonstrukci mostních těles poskytl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).
„Z dopravního hlediska je to pro všechny skvělá zpráva! Silnice II/430 je totiž základní silniční tepnou mezi Brnem a Vyškovem, pro cestující z okolních obcí jde o primární přístupovou cestu do města Brna. Rozhodně se danému území uleví a předpokládáme, že se kolony v ranních špičkách zmírní,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Roman Hanák.
Most s číslem 430-007 byl v havarijním stavu, druhý pak s číslem 430-008 statik zařadil do V. kategorie s označením – špatný. Situace před rekonstrukcí byla kritická, ačkoliv existovalo stavební povolení a byly alokovány finance, stavbu dlouhodobě brzdily majetkoprávní vztahy. To se na technickém stavu velmi výrazně podepsalo, pouhá oprava neměla z ekonomického hlediska a s ohledem na stavební stav a typ konstrukce mostu vůbec smysl.
„Oba mosty postavené v roce 1900, tedy ještě za Rakouska – Uherska, byly tvořeny cihelnými klenbami, které byly po 123 letech provozu již v havarijním stavu, v patě hlavního mostu byla navíc kaverna hrozící zřícením,“ doplnil Hanák s tím, že oba mosty byly zbourány a nahradil je jeden nový rámový most.
Konfigurace terénu umožnila zvýšení nivelety silnice v místě křížení s vodním tokem o cca 60 cm, takže původní řešení se dvěma mosty, které se příliš neosvědčilo, bylo nahrazeno jedním kapacitním mostním objektem, který bezpečně provede stoleté průtoky vody. Součástí stavby byla i rekonstrukce přilehlých úseků silnice II/430 v celkové délce 285 m.
„Momentálně probíhají na silnici a na mostě dokončovací práce a obnovení plného provozu předpokládáme od soboty 30.9.2023,“ uzavřel Hanák.
Stavba obchvatu Čebína jde do finále, s úvodem října silničáři pustí provoz na část trasy
- Kategorie: Tiskové zprávy
V květnu 2022 zahájila SÚS JMK výstavbu obchvatu Čebína na silnici II/385. Důvodem realizace stavby byla především neustále se zvyšující intenzita provozu na dopravně přetíženém intravilánu Čebína. Nová silnice proto odkloní tranzitní dopravu mimo zastavěné území obce.
„Stavba probíhá časově dle plánu a míří k důležitému milníku, předpokládám, že na začátku října zahájíme provoz na převážné části trasy nového obchvatu v délce cca 3,725 km. Konkrétně teď pracujeme na dokončení přeložky silnice II/385, na křížení se silnicí III/38529, na křížení s dalšími komunikacemi na trase, dodělávají se mosty a protihlukové stěny,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Dále budou stavební práce pokračovat zejména v místech napojení na původní silnici II/385 na obou koncích stavby a na dalších stavebních objektech, které z důvodu dosavadního vedení provozu nebylo možné provádět.
„Konkrétně půjde o na napojení II/385 ze směru Čebína na realizovaný obchvat, napojení místní komunikace v Hradčanech nebo rušení provizorních komunikací na začátku a konci stavby. Dokončení těchto zbývajících částí stavby se plánuje do konce letošního roku, což je i termín pro úplné zprovoznění obchvatu,“ doplnil Hanák. Obchvat Čebína je jednou z největších krajských silničních staveb, její celková cena přesahuje 450 milionů korun.
Foto: SÚS JMK – k volnému užití přílohou
Stavební práce na rekonstruované silnici II/152 Želešice – Hajany skončí příští týden
- Kategorie: Tiskové zprávy
Tisková zpráva ze dne: 23.06.2023
Silničáři právě finalizují stavební práce na silnici II/152, tedy v úseku mezi Želešicemi a Hajany. Tato druhá etapa navázala na již dokončené práce v intravilánu obce Želešice. Jihomoravští silničáři tak stavební práce ukončí k poslednímu červnovému dni.
„Udělali jsme všechno proto, abychom na začátku prázdnin uvedli do provozu poslední část rekonstruované silnice II/152. Mé velké díky patří občanům Želešic a Hajan za jejich pochopení a trpělivost s výstavbou,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Roman Hanák.
Důvodem rekonstrukce obou úseků byl špatný technický stav komunikace. V první etapě bylo na většině trasy obnoveno kompletní těleso komunikace spolu s obnovou inženýrských sítí a mostů. „V současné době je průtah obcí Želešice až po okraj obce ve směru na Hajany v předčasném užívání stavby,“ doplnil Hanák.
V druhé etapě bylo rovněž obnoveno těleso komunikace a vybudovala se opěrná zeď. Podél levého pruhu směrem z Hajan je pak kvůli odvodnění vybudována gabionová stěna. „Stavba, která byla rozdělena na dvě části je tak téměř u svého konce, celkem se investice za oba úseky vyšplhala na 101 mil. korun bez DPH,“ uzavřel Hanák.
foto k volnému užití s označením: SÚS JMK
Silničáři dnes slavnostně otevřeli stavbu nového přemostění v Blansku
- Kategorie: Tiskové zprávy
Tisková zpráva ze dne 21.4.2023
Práce na novém mostě v Blansku jsou u konce. Jedna z nejvýznamnějších krajských staveb byla zahájena v polovině července 2021, celá výstavba pak trvala 21 měsíců, definitivní předání stavby je plánováno na konec května.
„Stavba nejenže dominuje celému okolí, ale zároveň je velmi zajímavá i z hlediska stavebně technického řešení. Považuji tento rok za rekordní, ať už z hlediska probíhajících staveb, tak těch, které právě zahajujeme. Stavební sezona běží naplno, takže se aktuálně staví 265,2 km nových dálnic a silnic I. třídy na celém území ČR,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Město se konečně dočkalo komfortního mostu. Ten užijí nejen motoristé pro rychlejší a bezpečný přístup do Starého Blanska s třemi tisícovkami obyvatel. „Blansko na přemostění čekalo 70 let a konečně se to podařilo. Auta tu s omezením projížděla od Vánoc, následovaly dokončovací práce a dnes otevíráme i lávku pro pěší. Končí tu veškerá omezení a most funkčně propojí dva oddělené konce Blanska,“ popsal hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Hlavní nosný ocelový oblouk mostu je délky 77,6 m s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Most začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku.
„Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
„Pro město Blansko byla výstavba tohoto mostu klíčová, dosud byly dvě části města rozdělené železniční tratí a cesta vedla pouze přes železniční přejezd. Ten byl ale kvůli stále většímu provozu na trati v ranní i odpolední špičce téměř 45 minut z každé hodiny uzavřený. Kolony pak blokovaly dopravu na průtahu Blanskem i v celém městě. Nový most znamená bezproblémový přístup na Staré Blansko nejen pro rezidenty ale také pro podnikatele ze zdejší průmyslové zóny nebo jednotky IZS. Na straně Starého Blanska vznikla jako součást stavby přemostění nová parkoviště pro osobní i nákladní automobily, mostní lávku zase ocení chodci, kteří dosud mohli využívat pouze vzdálený přechod ve stanici Blansko-město.
Navíc jsem přesvědčen, že Blansko získalo novou funkční dominantu,“ řekl starosta města Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.
Realizace celé stavby přijde asi na 348 mil korun. „Mezi krajem a městem bylo v minulosti podepsáno memorandum na tuto stavbu, díky tomu jsme pak financování skládali ze tří zdrojů, včetně projektové dokumentace. Město Blansko investovalo 13 mil. korun, dalších 20 mil. korun vydalo za přípravné práce a výkupy pozemků. Státní fond dopravní infrastruktury na tuto stavbu dal 230 mil. korun a zbytek doplatil Jihomoravský kraj,“ doplnil Hanák.
„Od začátku bylo jasné, že město tuto stavbu potřebuje. Proto jsem rád, že jsme mohli podpořit tento projekt a přispět z rozpočtu SFDI uvedenou částkou,“ zmínil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.
„Při realizaci této důležité dopravní stavby jsme se museli vyrovnat s nečekanými skutečnostmi, jako byla pandemie covidu, ruská agrese na Ukrajině a následný nárůst cen stavebních materiálů. Naše schopnosti byly otestovány i díky nestabilnímu podloží v místě stavby. Přes všechny tyto nepříznivé okolnosti jsme stavbu zdárně dokončili a jsem přesvědčen, že zkušební provoz potvrdí kvalitu naší práce a stavba bude moci být na konci června zkolaudována. Věřím, že přemostění bude dobře sloužit obyvatelům Blanska i projíždějícím řidičům,“ řekl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ.
S opravou mostů u Rohlenky začne SÚS JMK v úterý 21.3.2023. Stavba si vyžádá úplnou uzavírku
- Kategorie: Tiskové zprávy
Na úterý 21.3.2023 připadá zahájení stavebních prací dvou mostů na silnici II/430, které jsou kousek od Rohlenky. Stávající mosty byly postaveny v roce 1900 a životnost jejich konstrukcí již vypršela. První z nich s číslem 430-007 je v havarijním stavu, druhý pak s číslem 430-008 statik zařadil do V. kategorie s označením – špatný.
Do měsíce začne druhá etapa oprav mostu číslo 0462-14 ve Vyškově, v Olomoucké ulici
- Kategorie: Tiskové zprávy
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) připravuje druhou etapu oprav mostu číslo 0462-14, na silnici III/0462 ve Vyškově. Stavební práce odstartují 22.3.2023 a podle předpokladů by měly být ukončeny nejpozději v polovině května.
„Veškeré stavební činnosti budou probíhat za plánované výluky na trati a za provozu takzvaných pomalých jízd vlaků,“ uvedl ředitel Správy a údržby Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Na výstavbu, rekonstrukce a opravy svých silnic, včetně mostů, kraj počítá s částkou 1,4 miliardy korun
- Kategorie: Tiskové zprávy
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) má v plánu letos realizovat 45 staveb, z toho 18 mostů. V letošním roce tak SÚS JMK může počítat s celkovým objemem financí 1, 409 mld. korun. Financování dnes schválili krajští radní.
„Když najdeme nějaké prostředky navíc, dáváme je do silnic, protože doháníme historický dluh. Do krajských cest tak letos míří 1,4 miliardy. 550 milionů dá kraj, 455 se podařilo získat ze státního fondu dopravní infrastruktury a dalších 400 milionů z evropského programu IROP. Je to potřeba,“ uvedl jihomoravský hejtman Jan Grolich.
Práce na novém mostě v Blansku jdou do finále, příští týden se spustí silniční provoz
- Kategorie: Tiskové zprávy
Tisková zpráva ze dne 16.12.2022
Od loňského července se v Blansku buduje nový most (III/379 37 Blansko přemostění), který začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku. „Momentálně dokončujeme vozovku na mostě, právě probíhá pokládka obrusné, tedy finální asfaltové vrstvy, což je stěžejní pro pondělní termín dokončení. V realizaci jsou také další dokončovací stavební práce,“ popsal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Na stávající dopravní síť je novostavba napojena pomocí okružních křižovatek, a to z jedné strany od ulice Svitavské (II/374 ) a z druhé strany od ulice Brněnské (III/37937). „V příštím týdnu bychom chtěli zahájit silniční provoz, průjezd probíhající stavbou bude ale omezen maximální povolenou rychlostí na 30 km/h. Na mostě budou až do kolaudace probíhat dokončovací práce a stavba bude zatím uzavřena pro pěší,“ dodal Hanák.
Jihomoravští silničáři tento týden oficiálně otevřou zrekonstruované úseky na dvou silnicích III. třídy, ve Slavkově a v Tvrdonicích
- Kategorie: Tiskové zprávy
Tisková zpráva ze dne 12.12.2022
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje v tomto týdnu otevře dva opravené úseky silnic III. třídy. V prvním případě se jedná o průtah na silnici III/0501 ve Slavkově u Brna. „Rekonstrukce této vozovky proběhla ve stávající trase silnice, a to v celkové délce 3265 m. Stavbu jsme realizovali jak v intravilánu města, tak z části i mimo něj, konkrétně šlo o úsek začínající za křížením místních komunikací Špitálská a Zámecká, dále na ulici Kollárova, Slovákova, B. Němcové, Lidická, Bučovická až po napojení s komunikací I/50. S pracemi jsme začali loni v dubnu a končili jsme letos v listopadu,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Stavební práce na opravách vyškovského mostu skončí na konci listopadu. Druhá etapa začne na jaře
- Kategorie: Tiskové zprávy
Tisková zpráva ze dne 14.11.2022
Stavba mostu u Rohlenky dostala zelenou, stejně tak i křižovatka v Předkášteří
- Kategorie: Tiskové zprávy
Tisková zpráva ze dne 14.10.2022
Silnice II/430 je základní silniční tepnou mezi Brnem a Vyškovem, denně tu projedou stovky aut a pro cestující z okolních obcí jde o primární přístupovou cestu do města Brna. Navíc je tato komunikace vedena souběžně s D1 a v případě dopravních komplikací na dálnici, je přes II/430 vždy vedena objízdná trasa. Na uvedené komunikaci, v blízkosti motorestu Rohlenka je v havarijním stavu most ev.č. 430-007 přes Roketnici, jeho opravu dlouhodobě zdržovaly majetkoprávní vztahy.
Letní údržba je u konce, na nástup zimních měsíců jsme připraveni
- Kategorie: Tiskové zprávy
SÚS JMK: Letní údržba je u konce, na nástup zimních měsíců jsme připraveni
Tisková zpráva ze dne 12.10.2022
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje již dokončuje letní sezónní práce. Během uplynulých měsíců byly provedeny vysprávky na svěřených silnicích, prováděla se obnova svislého dopravního značení, údržba a obnova vodorovného dopravního značení, souvislá údržba vozovek, včetně sečení trávy a údržba odvodnění. „Léto jsme opravdu plně využili. Většina letošních staveb zatím jede podle plánu a díky dobrému počasí na většině stále pokračujeme. Z těch větších investic je to například obchvat v Čebíně nebo přemostění v Blansku,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Dále se SÚS JMK podařilo například zprovoznit opravený most v Drnholci, mosty na ulici Bělohorská v Brně nebo dokončit průtah Žebětínem. Do konce roku ještě dojde ke kompletnímu zprovoznění „obchvatu“ Rájce, průtahu Tišnovem, průtahu Slavkovem, silnice II/373 na ulici Jedovnická v Brně nebo k ukončení rekonstrukce silnice II/396 na úseku Branišovice-Vlasatice.
Pomyslný letní režim bude ukončen přestavbou vozidel na sypače a řidiči absolvují školu bezpečné jízdy na polygonu. Pro nadcházející zimní období je stanoven počet pracovních okruhů na 103, z toho 71 zajišťuje sama SÚS JMK a 32 okruhů je obslouženo dodavatelsky.
„Naše společnost má pro údržbu krajských silnic nákladní vozidla o hmotnosti nad 12t v celkovém počtu 71 kusů a v rezervě ještě dalších 29 vozidel. Dále máme 9 sněhových fréz, dva speciální ledořezy, 35 traktorových radliček a 44 kusů nakladačů. Na smluvní výpomoc je ještě k dispozici dalších 222 kusů dodavatelských traktorů s radlicemi. Silničáři jsou připraveni vyjet jako každoročně od 1. listopadu do 31. března,“ popsal Hanák, který dále dodal, že pod střechou je již i veškerý materiál pro samotnou zimní údržbu.
V zásobách tak SÚS JMK momentálně disponuje solí posypovou (18 900 tun) a inertním materiálem, kterým je písek a drť (32 000 tun). „Spotřeba během běžné zimy se pohybuje řádově kolem 14 000 tun soli a u inertu, který se sype v chráněných krajinných oblastech a tam, kde je potřeba chránit zdroje pitné vody jsme někde okolo 15 000 tun,“ uzavřel Hanák.
Stavba přemostění v Blansku je před další důležitou fází, dnes v noci se začne s výsuvem mostu
- Kategorie: Tiskové zprávy
Realizace stavby III/379 37 Blansko přemostění, odstartovala v červenci loňského roku. Stavba začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a přemostí koryto řeky, železniční koridor a končit bude v průmyslové zóně na Starém Blansku. „Tato stavba je zcela zásadní z toho důvodu, že most nově zajistí převedení pěších a dopravního provozu přes řeku Svitavu a hlavně přes železnici,“ uvedl radní Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Jiří Crha.
Most na trase Drnholec – Mikulov oblékl nový kabát
- Kategorie: Tiskové zprávy
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje v těchto dnech otevřela zbrusu nově zrekonstruovaný most (evidenční číslo 414-007) přes řeku Dyji. Most byl v těchto místech vystavěn v roce 1980, vysoká dopravní zátěž udělala své a podepsala se na technickém stavu mostu, který technici označili za havarijní.
Studenti brněnské stavební průmyslovky prošli praxí na SÚSce
- Kategorie: Tiskové zprávy
V uplynulých dvou týdnech u nás proběhla odborná praxe studentů ze SPŠ stavební Kudelova v Brně. Studenti měli možnost nahlédnout do zákulisí naší práce – na projektovou přípravu, chystání zakázek, způsoby financování i samotnou realizaci staveb.